Polaznici naše Škole crtanja za decu često ističu kako uče i bivaju kreativni a da se sve vreme dobro osećaju – ,,kao da se igraju’’. Zapravo, kroz igru, na časovima, deca ostvaruju svoj kreativni i stvaralački potencijal. Zato odmah u uvodu ističemo da je igra suštinska i nezamenljiva u stvaranju kreativnosti kod dece.
A igra dalje podrazumeva časove crtanja i slikanja (kroz igru), istraživanje – bavljenje eksperimentima (kroz igru), časove pevanja i sviranja instrumenta (kroz igru), podsticanje dece na debate i pesništvo (kroz igru) i sve ostalo što spada u domen kreativnog izražavanja. Kroz igru, istraživanje, umetnost i raznolike aktivnosti, deca mogu da razvijaju svoju maštu, originalnost i sposobnost rešavanja problema. U ovom tekstu istražićemo kako se podstiče kreativnost kod dece na časovima crtanja kroz vajanje, slikanje i crtanje.
Kreativnost na časovima crtanja, slikanja i vajanja
Časovi crtanja podstiču maštu, sposobnost da se izraze emocije, a ujedno se na časovima razvija fina motorika.
Prvo sa čime se dete susretne kako počne da sedi, a pored hrane koju mu ponudimo, jeste knjiga ili prazan papir i bojica. Knjigu često dete stavi usta, ali svakako nije loše je ponuditi čak i bebi. Sa praznim papirom je drugačije. Dete razgleda, pokuša da cepa papir i doživi veliko uzbuđenje što svojom ručicom može da kontroliše olovku koja ostavlja trag. Dete vremenom biva veštije, te može lako da izrazi svoju maštu, svoje strahove, želje kao i ono što vidi i što ga okružuje.
Slikanje zajedno sa crtanjem unosi kolorit kao i osećaj kod deteta za teksturu. Ukuliko se dete prvo upozna sa akvarelom, shvatiće uticaj jedne materije na drugu i kako iz tog zajedništva može stvoriti sjajne motive. Opet, dete kombinacijom i upotrebom određenih boja dočarava svoje emocije, a svakako unapređuje svoju kreativnost.
Vajarstvo dozvoljava deci da se kreativno izraze ali tako što osvajaju jednu skroz novu dimenziju u stvaralaštvu. Pre nego da počnu da vajaju, deca svoje ideje moraju nacrtati. Nakon crtanja dolazi jedna ,,magija’’ umeća gde mladi ljudi shvataju da svojim rukama mogu ,,oživeti’’ statične motive. Elementi koje izvajaju su opipljivi, nalaze se u prostoru i često mogu biti upotrebni. Kroz oblikovanje gline ili drugih materijala, deca stvaraju trodimenzionalne objekte, razvijaju pritom svoju sposobnost prostornog mišljenja i kreativnog izražavanja.
Kako izgledaju časovi crtanja, slikanja i vajanja
Na časovima deca rade u grupi. Naravno, postoji i pripremna nastava za Umetničku školu u Nišu a u skladu sa tim su koncipirani časovi koji imaju cilj polaganje prijemnog.
Aktivnosti na časvima crtanja su u skladu sa uzrastom dece. Mlađa deca prolaze kroz jednostavnije vežbe kao što je bojenje, crtanje jednostavnih oblika, udruživanje oblika kako bi se došlo do forme, a starija deca usavršavaju detalje na crtežu, bave se njima i takođe usvajaju razne tehnike.
Tehnike crtanja koje usvajaju na časovima:
- Crtanje ugljem i kredom – tekstura uglja i krede dozvoljava senčenje i samim tim crtež dobija dubinu.
- Osnovna tehnika je crtanjem olovkom i bojicom – olovka služi za crtanje i senčenje, a bojica za popunjavanje bojom. Grafitna olovka može biti različite tvrdoće te u odnosu na to se stvaraju i drugi efekti.
- Crtanjem pastelom – pastel je suva boja. Ovakvim crtanjem stvaraju se bogati otisci na papiru te crtež dobija slojeve i samim tim dubinu.
Časovi slikanja deci pružaju mogućnost da se upoznaju sa sledećim tehnikama slikanja:
Ulje na platnu – tehnika koja nije za najmlađi uzrast, ali donosi dublji izraz i mogućnost ekspresije osećanja. Potezi četkice su vidljivi te se može zamisliti ruka slikara, njegovo emotivno stanje u trenutku stvaranja. Deci je zahtevna ova tehnika te se na noj ne radi dugo.
Akril na platnu – akrilne boje su pogodne za decu, za rad sa njima. One se često koriste i pomoću njih deca ostavaruju razne slojeve u prikazivanju nekih motiva npr. životinja i prirode.
Akvarel – je tehnika u kojoj se koriste vodene boje koje se nanose na specijalni papir. Uz pomoć akvarela deca meštaju boje, kontrolišu razlivanje i stapanje boja. Jako je zabavno i dečija mašta dolazi do izražaja.
Gvaš – je tehnika slična akvarelu samo boje sadrže bele pigmente te boje dobijaju mat karakter. Deca rado usvajaju ovu tehniku i eksperimentišu bojama i belom bojom.
Slikanje temperom – ova tehnika se često koristi na časovima, ali se ne dodaje žumance bojama kako bi bile dugotrajne. Ovo je tradicionalno slikanje temperama, a na časovima tempere se koriste kao najjednostavnije boje kojima se može lako manevrisati.
Kako se deca upoznaju sa tehnikama crtanja i slikanja tako se upoznaju i sa tehnikama vajanja.
Tehnike koje se sponatno usavršavaju su:
- Oblikovanje figure od gline ili voska naziva se modeliranje. Deci je naročito zanimljivo da svojim ručicama prave jednostavne oblike. Kada dođu do kompleksih oni su već iskusni polaznici naše škole.
- Kada se obrađuje kamen, drvo ili neki drugi čvrst material gde se koristi čekić reč je o tehnici vajanja – klesanje. Namenjeno je za stariju decu i za one đake koji planiraju da studiraju vajarstvo.
- Često na gradskim trgovima nailazimo na sculpture ili reljefe gradova koji su liveni. Livenje je tehnika vajanja gde se tečni materijal pretoči u kalup koji dalje formira određeni zadati oblik. Postoje umetničke radionice koje liju skulpture. Treba biti vest prvo modelirati kalup a onda i izliti a kasnije i izbrusiti željenu skulpturu ili reljef.
- U modernom vajarstvu savijanje i oblikovanje su najpopularnije tehnike. Zahvaljujući njima razvio se nov kocept u stvaralaštvu koji se zove – (umetnička)instalacija. Deci je jako zabavno da tumačimo instalaciju, tada pokazuju na koji način razmišljaju, povezuju i doživljavaju svet oko sebe.
Svaka od ovih tehika pomažu i služe deci da kroz svoju kreativnost iskažu svoja osećanja koja su njima često zbunjujuća. Tehnike se mogu koristiti i posebno, ali i udruženo sa drugom tehnikom.
Decu treba roditelji ali i nastavnici u školi podsticati na bavljenje slikarstvom ili crtanjem i vajanjem. Na taj način deca grade i svoje samopouzdanje, krtičku misao, osećaj za empatiju, za lepo i skladno.
Više je objedinjenih vrednosti crtanja, slikanja i vajanja. Na roditeljima je da primate senzibilitet deteta ili da ga podstaknu na bavljenje umetnošću. Kako je rekao Dositej: ,,dečija duša je kao vosak, u kakav ga kalup staviš, takva će i biti’’. Zato gradimo karaktere dece takve da možemo kasnije reći da su deca postali dobri ljudi.
Prijavite dete na probni čas kod nas!