10 razloga da ohrabrite dete da crta

Crtanje je mnogo više od zabave. Časovi crtanja pružaju deci mogućnost da iskažu svoju kreativnost. Takođe, pružaju im mogućnost da se druže sa vršnjacima koji imaju ista interesovanja.

Pored navedenih benefita, niz drugih benefita se takođe ostvaruju na časovima. Jako je značajno crtanje za razvoj detetove ličnost, logičkog zaključivanja i upšte sposobnosti deteta da rešava komplikovane probleme i nedoumice.

Ovih 10 činjenica će bliže objasniti zašto je crtanje sa olovkom i papirom ključni element u razvoju dece.

Zašto su časovi crtanja dobri za decu

 

1. Novije tehnologije – Crtanje je među najranijim i najvažnijim aktivnostima za decu. Međutim, danas imamo puno novih tehnologija koje su više “point-and-touch” od stvarnog crtanja, a ovo bi mogao biti veliki nedostatak za decu. Crtanje je opipljivo. Dete se upoznaje sa teksturom papira i jačinom odnosno mekoćom olovke. Dok crta, dete upoređuje, prati silu trenja (olovke o papir), biva svesno perpspektive, usvaja proporciju. Psiholozi kažu dok crta dete razvija finu motoriku i tako razrađuje svoju moć zaključivanja i saznavanja.

2. Izraz – Crtanje omogućava vašoj deci da se bolje samoizražavaju. Naša deca su kao sunđeri i oni upijaju sve čemu su izloženi. Od sluha, gledanja, preko dodira do mirisa, oni apsorbuju sve. Crtež je važan deo u razvoju njihovog izraza. Postoje stvari u životu deteta koje se ne mogu uvek pravilno objasniti riečima. Ovde im crtanje daje način da izraze ono što osećaju. Kada crtaju, oni imaju ceo spektar boja kojima mogu pokazati svoje raspoloženje i razne oblike i predmete kako bi naglasili taj izraz. Psiholozi kažu onde gde emocije nastaju, tu počinje umetnost. Ona čini da se emocije okarakterišu, da se ideja produbi, emotivno stanje definiše i uobliči. Suvoparnim rečnikom rečeno – Crtanje je način da povećaju svoju emocionalnu inteligenciju, što bi značilo da deca a kasnije odrasli ljudi mogu da razumeju i adekvatno dožive svet svojih i tuđih emocija i da ih vrednuju, poštuju i nikako da ih ne zanemaruju.

3. Rešavanje problema – Um deteta je uvek na velikoj brzini dok se bave crtanjem. Oni stalno pokušavaju da urade zadatke poput povezivanja glave psa sa telom ili da ptica izgleda kao da leti. Dok rešavaju probleme, deca prave niz grešaka, dobijaju konstruktivnu kritiku vršnjaka, i ujedno istrajavaju u rešavanju problema. Deca zapravo dolaze do rešenja svojom upornošću i silnom željom da uspeju. Ponavljaju i usavršavaju tehniku. Svoju želju da povežu glavu sa trupom npr. ne odlažu, ne ostavljaju za drugi put. Rešavanje problema kod dece utvrđuje istrajnost, upornost.

Postoji drugi vid afirmacije u pojmu – rešavanje problema.
Oko pete godine kod dece se budi želja da često crtaju i da ponavljaju na crtežima glavne aktere u svojim porodicama. Pored toga što na samim crtežima deca pokazuju da rešavaju probleme tako što vratom povezuju trup i glavu, ona na crtežima rešavaju i probleme koje dete ima u porodici ili sa vršnjacima. Neretko će dete na crtežu prikazati svoje emocije. Bitno je znati uputiti pitanje i podstaći dete na razgovor, a onda se upustiti u tumačenje slike. Rešavanje problema se već delimično desilo i samim crtanjem. Dete je iznelo iz sebe svoje zapažanje o svetu koji ga okružuje.

4. Samopuzdanje – Kada pohvalite sliku koju je dete stvorilo, ono stiče samopouzdanje. Znaju da kada završe slike, da će dobiti pohvalu i to je njihov trenutak kada im se vi divite. Tada se njihovo samopouzdanje povećava. Takođe, kada hvalimo konkretno veštinu deteta koju smo prepoznali na slici, ono zna tačno u čemu je dobro, a šta treba da ispravi. A kada zna tačno u čemu je dobro, njegovo samopouzdanje je stvarno zasnovano. Pohvala radi pohvale nije cilj, jer dete voli da čuje šta je to što je tako sjajno uradilo. Da li je to oblik glave, dočaran osmeh, ili to što je genijalno osmislilo kompoziciju. Naravno, svaki razgovor i svaka pohvala mora biti iskrena jer dečiji svet lako prepoznaje prave emocije. A dete zasigurno poseduje u crtanju neku osobenost radi koje zavređuje istinsku pohvalu.

5. Vezivanje – Kada završe sliku, neizbežno dolaze da vam pokažu uz uzbuđeno “Vidi!” Kad god vaše dete prikazuje svoje umetničko delo, proučite je nekoliko minuta pre nego što date odobrenje. To vaše odobrenje čini istinitijim i daje im pravi osećaj ispunjenja. Pitajte ih za priču koja stoji iza njega i zašto su nacrtali ono što su nacrtali. Podstaknite njihovu kreativnost razgovorom.

6. Motoričke veštine – Kada dete crta, poboljšava motoričke veštine. Kada beba ima samo godinu dana, možete da joj date krejon i neki papir i počeće da švrlja. Pokrenite decu ranije, čak i ako to znači da ih hvatate za ruku i pomažete im da kreiraju oblike. U krajnjem slučaju, dete će se razvijati dok ne bude sposobno da samo uradi zadatak i nikada neće zaboraviti šta ste ih naučili. Odlično je za razvoj koordinacije ruku i očiju. Ovo ide još dublje u tome što im pomaže da nauče da kontrolišu i balansiraju šolju vode, koriste makaze, zakopčavaju svoje košulje, pišu ili uče da sviraju neki instrument.

Motoričke veštine smo već pomenuli kod fine motorike. Crtanje umrežava niz veština i kao takvo ono nije samo “zanimacija” za talentovane pojedince. Već naprotiv, jako je bitno za unutrašnji svet deteta i njegov razvoj inteligencije da koristi olovku i njome crta po papiru ili već na nekoj adekvatnoj površini.

7. Koncentracija – crtanje pomaže vašem detetu da uči da se koncentriše. Kada crtaju, postoje tihi trenuci gde postoje samo oni, olovka i papir. Takvi trenuci ih uče fokusu. Oni uče da održavaju svoj fokus bez obzira na buku i distrakcije. Ovo je veoma važna veština. Njihova pažnja se povećava, što je ključni element za njih kasnije u životu. Toliko dece danas ima problema sa pažnjom. Postoji puno razloga za to, ali treba imati na umu da crtanje može pomoći deci da poboljšaju svoj fokus ako počnu dovoljno rano. Fokus donosi red jer to znači posvećenost ideji. Ukoliko dete nauči da se fokusira na ideju ili na problem, ono unosi sebi red u stvaralaštvo, odnosno, opet, kontroliše svoje strpljenje kako bi ostvarilo cilj.

8. Mašta – Crtanje aktivira maštu kod dece. Kao što je rekao Džordan Bernard Šo – “Mašta je početak stvaranja”. Svaki put kad dete crta, angažuje svoju maštu i kreativnost. Oni plivaju kroz svoje umove. Kao odrasli vidimo kako su ljudi sa najvećom kreativnošću i maštom najuspešniji. Mogućnost stvaranja od ideja je moćna veština.

9. Priprema za život – crtanje decu priprema za školu. Pripremi ih za učenje. Crtež je čvrsta osnova iz koje potiču apstraktna misao i logičko razmišljanje. Uključuje linije, oblike, tačke, objekte i simbole koji čine svet u kome živimo. Slova simbolizuju zvukove, brojevi simbolizuju matematiku, a figure i slike simbolizuju ideje.

10. Izvor radosti i motivacije – Da li se sećate kako ste se osećali poslednji put kada ste crtali? Kladim se da ste se smejali čak i ako niste primetili. To je u osnovi srećna i prijatna vežba. Ono čini da se osećamo dobro. Crtanje nas motiviše da postignemo i potražimo radost u našim životima, što ga čini vriednim za život. Sve ove koristi od crtanja su “starosno neutralne”.

Kada je reč o razvoju deteta, crtež je super-moćan alat. Ima ogroman uticaj na motoričke veštine, maštu, društvene veštine, komunikaciju i izražavanje, funkcije leve i desne hemisfere mozga i mnoštvo drugih aktivnosti i sposobnosti. Sve ove veštine će kasnije uticati na decu dok se suočavaju sa izazovima pred sobom u životu da uspešno prevazilaze probleme. Ohrabrite svoju decu da crtaju i ohrabrujete ih da uspeju u životu. Ohrabrujte ih da kroz crtanje upoznaju svoj unutarnji svet jer prava je hrabrost razumeti sebe i razumeti druge na pravi način.